Thursday, October 15, 2009

ketika ku berucap selama 2 minit dalam kelas

hahaha...
rakan2 sekelasku duk gelak kat aku, duk mengata macam2 laa kerana hanye aku satu2nye plajar lelaki yang paling senyap dalam kelas yang pling banyak menerima pujian kerana para pensyarah mengatakan aku trlalu senyap dan baik je...

hahaha...amat klakar bgku then ramai lagik laa rakan2ku yang bermacam2 ragam...
timbul laa pula pada selasa yang lalu ketika kelas ko-kurikulum pada waktu petang, hari terakhir kelas ko-ko, kumpulan aku akan membentangkan tjuk terakhir...

slepas je tajuk terakhir sebagai tugasan terakhir bg kelas ko-ko, ade plak slot untuk 'public speaking' dimana tajuk yang diberi adelah bebas then dalam masa 3minit sahaja...
mula2nya di beri ruang kebebasan sesiapa sahaja yang ingin berucap trlebih dahulu
then rakan ku dgn rela hatinye g laa brcerita ttg rumah sewanye..hehhe...
slepas tamat time dia dah xde org nk kuar....

jadi aku pun dgn gagah perkasa lagi bersemangat aku keluar laa,
aku keluar dengan sebuah cerita yang di ceritakan AIC-dios berantogis pade aku dengan al kisahnye..

" di ketika suatu zaman dahulu terdapat seorang lelaki yang tinggal di sebuah pulau selama 70 tahun dan selama 70 tahun dia tinggal di sana tiadalah pekerjaan lain yang dia lakukan kecuali ibadat siang dan malam, ketika siang hari dia berzikir dan ketika malam hari dia bertahjud kepada ALLAH, sehinggakan dia meninggal dan dia di bangkitkan di akhirat kelak, lalu ALLAH memasukkannya ke dalam syurga tetapi bukanlah kerana amal-ibadatnya tetapi kerana ALLAH simpati kepadanya, lalu dia tidak berpuas hati dan mempersoalkan kenapa dia masuk ke syurga kerana simpati ALLAH bukan kerana amal ibadatnya lalu ALLAH menyuruh malaikat menimbang amalnya selama 70 tahun dan yang sebenarnya amalnya selama 70 tahun itu hanyalah sebesar sebiji bawang besar sahaja, lalu dia terkejut dan ALLAH memasukkan dia ke dalam neraka buat selama-lamanya, nauzubillah"

lalu ku berhujjah adekah kita yang banyak dosa ini layak masuk ke syurga ALLAH??
mampukah kita masuk dengan amal ibadat kita selama ini?
akhirnya satu kelas terpegun dan ku pun mengakhiri ucapanku ckup stakat itu kerana masa yang agak terhad, lalu rakan2 ku berkata pade ku

"jika ko berucap mcam td, aku rela dengar ko berucap 2-3jam lg, tobat x mengantuk,"
insaf skejap aku bila aku dengar ape yang ko ckapkan td"

tapi sifat manusia mudah lupa...
just sekejap je untuk di insafkan....

5 comments:

h!kAYat miSs An!eQ said...

kenapa ALLAH masukkan dia ke nraka?
ade sbb lain ke??
memng cerita yg menginsfkan..
reply ye..
nak tau kenapa..

panglima said...

kerana dia berlagak sombong dgan ALLAH yg memasukkanya ke dlam syurga krna rahmat ALLAH bkan dr krna amalannya

-И α Ě ɨ Ľ α- said...

nauzubillah..
ingt kan die ke neraka sbb die nih x bermusyawarah ngn org sekeliling..
rupe2 sbb die sombong ngn rahmat Allah..

insaf sikit..

sufi_sweet43 said...

Bru bukak blog awak....skunk time ict tp cg tak masuk...sme citer awk sy igt...biar pun sy slalu MARAH awk..huhu...

Sha-na.Szied said...

update ag