Monday, December 14, 2009

kancilku dan minyak petrol yang di gunanya

al-kisahnya setelah lama tidak 'updated' blog ini, ramai yang mengadu kemana hilangnya panglima-perang? hahaha..masih hidu lagilah tapi agak kesibukan yang banyak bukan sediti, dan yang pasti yang lebih utaman itu di dahulukan dan bukanlah rakyat yang di dahulukan bagi ku la..hhmm...

nih aku nk komplain pasalnya kereta kancil yang bapak aku bagi kat aku nih, model manual 5 gear tahun 2001 (kalau aku tak silap la), al-kisahnya aku buat berulang - alik dari dungun ke kuala terengganu pada setiap minggu,

dulu sebelum 1september aku mengunakan minyak ron97, sebelum minyak ron 95 di perkenalkan, aku slalunya isi hanyalah rm10 je dari rumah aku ke dungun, jaraknye adelah lebih kurang la 140kilometer, agak jauh la., aku plak slalunye tak bawak slow2 walaupun kancil, pling kurang pun aku bawak 110kmj hehehe...

minyak ron 97 bernilai rm10 nih sebanyak 5.556 liter mampu mencecah perjalanan sejauh 145 kilometer dengan kereta kancil 850cc ku,
bawak plak laju, hahaha...jadinya aku steady lah, tiba2 minyak ron 95 di perkenalkan then aku pun try la gune

al-kisahnya yang membuat aku marah adelah minyak nih dahlah lembab.! langsung takde pick-up.! kuat makan plak tu.! aduyaii.! sakit hati btul laa..
bayangkanlah aku nak ke dungun terpakse isi sebanyak rm20 kalau x, memang sah.! tolak di tepian jalan mencari stesen minyak.!

amat mengecewakan langkah kerajaan 1malaysia nih yang mengutamakan pencapaian tetapi tidak mengutamakan keluhan rakyat hanyalah mendahulukan rakyat dalam keputusan kabinet supaya rakyat mendapat susah lagi kerana bagi mereka bila rakyat susah, tiada tempat lain yang akan di cari melainkan hanyalah kera-jaan yang hanya mampu memberikan mangkuk jamban kepada jkk kampung untuk di agihkan kepada orang kampung.! kehkehkehkeh

0 comments: